fòrum de comentaris del mòdul 1

Aquí tens l'opció d'escriure totes aquelles reflexions, preguntes informacions que vulguis transmetre als companys/es del curs. Sobretot intenta que tinguin relació amb alguns dels continguts que s'han treballat al mòdul 1. Es tracta de poder veure com relacioneu el que heu llegit al mòdul 1 i com podeu trobar-hi relacions amb opinions, experiències, etc... que tingueu.! T'animem a que ho facis, no hi ha com compartir coneixement adquirit al curs i idees  entre tots! Això ens enriqueix!

Escribir comentario

Comentarios: 29
  • #1

    Maria Termens (martes, 04 julio 2017 12:24)

    Vull esmentar un curs de fa sis anys
    que vaig ser Tutora 1r ESO , eren 30
    alumnes i vam decidir portar unes plantes a la classe( un anturio i un es-
    patifilio) es van encarregar durant tot
    el curs( reg, adob) i quan va acabar el
    curs els van deixar a l'Institut i encara
    avui els tenim. Vaig valorar moltissim el comptomis que van adquirir, per Nadal i Setmana Santa se les emportaven a casa per tenir cura d' elles, van treballar en col. laboracio uns smb els altres, la tasca va ser un
    exit, cal valorar les petites coses , la
    unio fa la forca

  • #2

    Gemma Carreras (martes, 04 julio 2017 12:43)

    EL fet d'implicar a tothom del grup (Pedagogia Sistèmica) que tothom se senti part d'aquell projecte fa que hi hagi més harmonia en el grup. M'alegro poder llegir el teu projecte de secundària! Gràcies Maria!

  • #3

    Noelia Naranjo (martes, 04 julio 2017 15:33)

    Hola bona tarda. LLegint tots aquests apunts , m'ha agradat veure el vídeo de ¨como se puede ser un gran jefe.
    A primera vista tothom es pensa que potser un jefe deu. En aquest vídeo reflexa ben clar quin és l paper que ha de fer un bon jefe. Un bon jefe ha de tenir ben clar els objectius que vol aconseguir, les seves obligacions, la seva missió i saber treslladar.la al seu equip. Jo crec que el més important és que sigui bona persona,humild,ser empàtic i pensar sempre en positiu. Si el líder té aquestes característiques segur que és un bon jefe.

  • #4

    Francisco Calleja (miércoles, 05 julio 2017 01:24)

    Voldria saber el significat de dos termes:
    resilient
    Mindfulness

    Perdoneu el meu desconeixement però m'agrada saber de que parlo quan parl i aquests termes no els tinc en el meu diccionari de capçalera.

    Gràcies

  • #5

    Francisco Calleja (miércoles, 05 julio 2017 01:35)

    Vaig veure quan van fer per la tele el de l'Escola 21 i tinc una reflexió que voldria compartir.
    Quan jo era més jove, i bé, molts de nosaltres, els matins eren acadèmics, reglats, teniem la assimilació de competències acadèmiques, anavem a l'escola, institut....i els professors ens trasvassaben informació, d'una forma o altre. Moltes d'aquestes informacions no ens interesaven però formaven part del curriculum acadèmic," culturilla general", i altres coses potser ens erem molt més agradables de fer. Un cop acabat el dia acadèmic començava la part de la nostra educació que era molt més per motivacions pròpies. Depenent de la localització de cada cual, l'entron natural pròxim o altres interesos, cada cual podia endinsar-se en allò que volia i com volia. Jo veig una mica que l'Escola 21 vol donar als nanos aquella part que nosaltres amb les nostres inquietuts ja teniem de manera autodidacta en moltes ocasions, fomentar allò que cada cual vol i com vol, per fer nanos feliços que fan el que volen i com volen,. Una mica donant aquell espai que nosaltres teniem al ortir de l'escola, i que aquestes noves generacions han perdut per complet. Però, i aquí bé el meu neguit, no estarem deixant aquella altra part de "culturilla general" una mica abandonada? Per donar allò que a tots ens feia feliços, que era el que feiem per gust i no per impossició, no estarem deixant una part important de coneixements de banda?

  • #6

    Gemma Carreras (miércoles, 05 julio 2017 19:35)

    Hola Francisco, segons la meva opinió has estat molt agut en les teves puntualitzacions . Penso que són molt interessants.

    Per una banda, respecte a què és la Resiliència, si comproves als diversos diccionaris, aquesta paraula pot tenir diferents significats. En el context del curs, en que parlem d'una organització resilient, ens referim a la capacitat que té l'organització (les persones que el formen) per a afrontar amb èxit una situació desfavorable o de risc, i per a recuperar-se, adaptar-se i desenvolupar-se positivament davant les circumstàncies adverses. La persona o el centre resilient és aquell que aprofita les caigudes, les crisis els moments baixos per aprendre d'ells i sortir-ne enfortit d'aquestes. Aprofita les crisis per aprendre, reflexionar i continuar des de una nova mirada que el fa més fort i competent. Així és com alguns defineixen les organitzacions saludables.

    Pel que fa al terme Mindfulness te'l expliquem al mòdul 2.1, així que espero un cop hi arribis haver-te respost.

    Pel que fa al que comentes de l'escola 21 o altres modalitats amb nous enfocaments d'aprenentatge que donen més protagonisme a 'l'alumne podem caure amb l'error que comentes molt bé tu, en seguir la moda, perquè toca, però sense cap finalitat pedagògica de millora al darrere. Des de l'enfoc de l' organització saludable, centre o aula que descrivint al curs, el terme organització saludable (com hauràs llegit en la definició) porta implícit que tots els esforços planificats pel benestar han de causar un millor benestar però també augmentar el rendiment o la productivitat (en el cas de les empreses millor resultat financer, en el cas educatiu millors resultats educatius). Així doncs des del nostre enfoc mai parlarem d'un centre saludable si a part de millorar el benestar, no aconseguim millorar els aprenentatges dels alumnes o de millora en el rendiment dels docents, que hauria de ser l'objectiu primordial de qualsevol centre. Podràs anar veient exemples en els vídeos de l'escola Ruyra que havent aplicant el seu model de participació de families han aconseguit millorar les competències bàsiques dels seus alumnes o empreses com Quinton que també. Des del nostre enfoc un centre no és saludable si les pràctiques saludables que planifica no es reverteixen en millors resultats generals d'aprenentatge. Aquesta és la nostra visió o enfoc seguint els autors que citem. Segons aquestes recerques, com podeu llegir quan millor se sent la persona (docent, alumne) més motivació i implicació s'observa i millors resultats s'obtenen. Gràcies per l'apunt Francisco, molt interessant.

  • #7

    Maria Termens (miércoles, 05 julio 2017 23:29)

    M' interessa molt destacar el fet de que
    moltes vegades les nostres aules no
    tenen el que necessitem, manca de
    lluminositat, cadires incomodes, pissarres digitals que no funcionen
    correctament, espais reduits, tot aixo
    fa que els alumnes i els docents no tinguin una aula acollidora, quelcom
    fonamental pet desenvolupar la tasca
    d' ensenyament i aprenentatge que porten a professor i alumne a un mateix lloc.

  • #8

    Gemma Carreras (jueves, 06 julio 2017 00:15)

    Totalment d'acord Maria. Per això estem aquí parlant d'aquest tema malhauradament...per veure què podem fer nosaltres per fer- ho un granet diferent si és possible...

  • #9

    Meri Hernández Ramos (jueves, 06 julio 2017 14:09)

    Cada vegada que llegia més apartats, més m’adonava del que he après en aquests darrers anys!!
    Abans d’exercir com a mestra, just fa un any, vaig treballar en una gran superfície relacionada amb el comerç durant 3 anys. Vaig començar com una simple venedora i poc a poc vaig acabar adoptant diferents rols que requerien graus de compromís i de responsabilitat cada cop més alts.

    Ara, només em dedico a l’educació, i he pogut extrapolar molts aprenentatges d’aquella feina a l’escola, i molts ja s’han tractat en aquest primer mòdul. Per sort o per desgràcia, vaig viure moltes experiències que tinc molt clar que no vull proporcionar als meus futurs alumnes i és per això, que penso que no hi ha res més gratificant que treballar i conviure en un espai saludable, amb líders positius, on et permeten ser autònom per desenvolupar-te millor com a persona i com a professional... ja que és el lloc, probablement, on més hores passaràs de la teva vida.

    Estar bé un mateix t’obre moltissímes possibilitats amb els teus igual i els teus superiors, t’ofereix créixer i evolucionar i aconseguir així les teves fites i les de l’empresa on treballes. Cada cop tinc més clar, que a cada aula que trepitjo vull aportar aquest ambient saludable i amable del que tracta el curs.

  • #10

    Cinta Larrotcha (jueves, 06 julio 2017 22:32)

    M'encanta tot el que dius Meri,
    Les experiències prèvies marquen molt a la persona, tu tens molt clar que no vols repetir algunes d'aquestes al teus alumnes. Ells tenen molta sort de tenir com a mestre a una persona com tu, amb ganes de proporcionar experiències positives i evitar les negatives. De ben segur que el teu creixement personal es farà extensible a ells.
    Estic contenta de contribuir amb aquest curs en la millora dels vostres espais i en salut i amabilitat, això també contribueix en el aspecte personal!
    Endavant!

  • #11

    Mònica Bou (viernes, 07 julio 2017 08:26)

    Aquest curs passat vaig tenir la SORT de treballar en una escola que formava part del projecte d'Escola Nova 21 i, a més, va ser seleccionada per participar al projecte HACK THE SCHOOL, per repensar i millorar alguns dels espais de l'escola. Malauradament, la substitució que cobria va ser curta i no vaig poder gaudir plenament de l'experiència...
    Us adjunto dos enllaços: el primer, que explica en què consistia el projecte i, el segon, les veus dels protagonistes després de viure l'experiència... Espero que us agradi, que us desperti alguna idea interessant i que la pogueu dur a terme sense entrebancs!!

    https://www.youtube.com/watch?v=lXywKsum9kU#action=share
    https://www.youtube.com/watch?v=NJXVqjFnois#action=share

  • #12

    Gemma Carreras (viernes, 07 julio 2017 09:13)

    Moltes gràcies Mònica per compartir-ho! POtser si ens dones permís podríem afegir el vídeo a Saber-ne més...del curs...;)

  • #13

    Josep M Figueras (viernes, 07 julio 2017 13:20)

    Bon dia.
    Alguns dels companys han tractat el concepte de pedagogia sistèmica, que tots formem part d’un grup i tinguem una funció determinada a exercir. A primària, a l’inici de curs assignem una tasca per cada alumne o grup d’alumnes (esborrar pissarra al final de classe, tancar els llums al sortir, repartir llibres al principi de cada assignatura, vetllar perquè hi hagi els estris adequats per escriure, etc.).
    Salutacions,
    Josep Maria

  • #14

    Joana (viernes, 07 julio 2017 17:33)

    Bona tarda,
    Al llarg de les pàgines llegides i dels vídeos vistos, he pogut comprovar que no estic tant "fora d'onda" com de vegades sembla. No tothom veu bé les classes que no són "magistrals" (i les meves ho són poquet), encara que des de fa uns cursos tinc la sort d'estar en un centre que va néixer amb l'aprenentatge amb projectes i a més forma part dels centres que estan intentant adaptar la metodologia de "escolanova 21)
    Des del meu punt de vista, però, una cosa que crec que hem de treballar més en el meu centre són els espais, es fan coses, però les aules... hem de fer una altra volta.
    Vull recordar unes cites que es fan als apunts de Díaz, "cal centrar la ment positiva en el desig d'allò que vull realitzar i no d'allò que vull evitar" Aquesta és una de les màximes en les meves classes :)

  • #15

    Gemma Carreras (viernes, 07 julio 2017 20:29)

    Si, fer que tothom del grup se senti inclòs no només de forma sinó de cor..és difícil a vegades però no impossible!

    Per altra banda, que bo això que esmentes Joana de la teva escola. La petita frase de Diaz crec que pot canviar grans coses! Molt bo anar-vos llegint!

  • #16

    Mònica Bou (sábado, 08 julio 2017 14:38)

    Oi tant Gemma!!! Cap problema!!!
    PERMÍS CONCEDIT!!!

  • #17

    Maria Termens (sábado, 08 julio 2017 19:15)

    M' interessaria comentar el que diu
    WANT que una organitzacio saludable
    ha de tenir en compte entre d' altres
    Treballadors optimistes i eficacos, la
    persona optimista te confianca en si
    mateixa i esta predisposada a arriscar-
    se, resisteix i persisteix per arribar a
    aconseguir el que vol amb exit.
    Susan C. Vaughan en Medio vacia, medio llena , 2000 deia sobre l' opti-
    misme " El optimismo es como una
    profecia que se cumple por si misma.
    Las personas optimistas presagian que
    alcanzaran lo que desean, perseveran,
    y la gente responde bien a su entusias-
    mo. Esta actitud les da ventaja en el
    campo de la salud, del amor, del trabajo y del juego, lo que a su vez
    revalida su prediccion optimista".
    Cal valorar el treball amb companys
    optimistes pel que suposa d ' esperanca en un mon millot per a
    tothom

  • #18

    Gemma Carreras (sábado, 08 julio 2017 23:42)

    Gràcies per l'apunt Maria, em sembla molt encertat! A vegades ens costa sortir de la queixa, per anar a un estadi més de què puc o podem fer amb això? L'optimiseme i la psicologia positiva ens dóna algunes eines per anar més enllà de la queixa!

  • #19

    Lupe Sánchez (domingo, 09 julio 2017 11:30)

    Bon dia a tots i totes.

    Em sembla molt interessant tot el que hem anat llegint fins ara i els vídeos que hem pogut veure. Sempre he cregut fermement en la necessitat de que tant els adults a la feina com els infants a l'escola han d'estar bé, passem moltes hores en aquests ambients i hem de procurar que siguin el més saludables possible.

    En el meu cas, he estat molts anys tutora de p3 i a les primeres reunions amb els pares i mares d'aquests grups sempre els hi intentava transmetre que per a mi, l'objectiu principal era que els nens i nenes a l'escola fossin feliços, han de sentir que aquella és la seva segona casa i sentir-se segurs, adaptats i amb confiança. Quan això es dóna, que tots els infants se senten bé, tenen ganes de passar estones a l'escola, veure els seus companys/es i mestres, compartir experiències, jugar... tot rutlla, els aprenentatges venen sols i l'evolució dels nens i nenes és positiva. Això, per descomptat, depén en gran part dels adults que formen la comunitat educativa, són ells qui han de proporcionar les eines per a que aquest ambient amable sigui possible.

    Estic molt contenta de que la visió d'escola vagi canviat i que de mica en mica es consideri l'educació des del punt de vista de l'ésser humà tenint en compte les seves capacitats, emocions i pensaments. Hi ha molta feina a fer però ho aconseguirem!

  • #20

    Maria Termens (domingo, 09 julio 2017 13:40)

    M' interessa molt parlar no nomes
    de dintre de l' Institut ( aules,passa-
    dissos, etc) al pati no es podria fer
    un petit hort pq els alumnes cultivessin
    per exemple patates, tomaquets,
    mongetes etc i coneixessin molt mes
    del que coneixen la natura i alhora
    valorar una professio que es una gran
    desconeguda per a ells que es l' agri-
    cultura.
    Penso que no es necessita un espai molt gran per pode desenvolupar aquesta tasca tan engrescadora i
    tambe tan productiva.
    Disculpeu per l' accentuacio.

  • #21

    Cinta Larrotcha (domingo, 09 julio 2017 18:56)

    Hola Maria,
    totalment d'acord amb tu, de fet en tres escoles que estic actualment hi tenen un hort i és el lloc on més tranquils i feliços estan els nens, l’ambient es suavitza i com dius tu, estan més en contacte amb la naturalesa. Això ja ens diu molt sobre la influència de l’entorn.
    En una d’aquestes escoles, el que tenen no és un hort real, són dues caixes amb potes on hi tenen plantades patates tomàquets i altres tipus de plantes, ja veus que no és necessari grans espais.

  • #22

    Núria (lunes, 10 julio 2017 11:30)

    Les meves reflexions sobre la creació d'entorns saludables gira al voltant d'una primera idea que és en creure-hi.
    La comunitat educativa és un conjunt humà complex, i és necessari fer partíceps a bona part d'aquesta comunitat.
    L'altra idea és dur a terme una autoavaluació de les competències a nivell personal que podem mostrar a la comunitat per aconseguir una organització amb una gran riquesa personal i social.
    Passada aquesta primera etapa d'anàlisi, se'ns obre un camí ple de possibilitats.

  • #23

    Gemma Carreras (lunes, 10 julio 2017 15:16)

    Gràcies per la teva aportació Núria, penso que és molt aguda. ;)

  • #24

    Maria Termens (lunes, 10 julio 2017 16:09)

    Voldria fer un comentari sobre la
    competencia d' autonomia i iniciativa
    personal, massa vegades no deixem
    que els alumnes decideixin per si
    mateixos, cal que s' equivoquin, que
    se n' anadonin i tornin a fer- ho i aquesta vegada millor. Cal valorar- ho
    tant l ' autonomia com la iniciativa
    personal, es ben cert que de les equi-
    vocacions se n' apren i de fer les coses
    per tu mateix , sense pressions , ajudant pero mai imposant.

  • #25

    MariAngel (lunes, 10 julio 2017 23:13)

    Hola a tots i totes,
    m'han semblat molt interessants els videos (el primer em va encantar) i les xarrades. M'han fet reflexionar i sentir-me millor. Com ha dit un company abas, el fet de que les meves clsses no siguin magistrals de vegades em fa sentir una mica rara!
    Estic acumulant informació per millorar el meu centre, aprenent a donar importància a aspectes aque a la majoria els semblen poc importants.
    Una meravella el audio de la respiració. El faré servir el proper curs amb els meus alumnes.

  • #26

    Cinta Larrotcha (martes, 11 julio 2017 19:50)

    Hola Mari Angel,
    em complau molt veure que el contingut del curs et pot ser servei per millorar el teu centre, espero que ho aconsegueixis i et segueixin.
    L'audio el pots fer servir amb alumnes que puguin seguir les instruccions, si no el pots adaptar depenent de qui hagi de fer la pràctica.
    Gràcies pel comentari!

  • #27

    Berta Portell (jueves, 13 julio 2017 16:19)

    Bona tarda!
    Durant aquest curs he estat en una escola de màxima complexitat a Salt. Tot i els pocs recursos que hi havia (per part de les famílies) penso que si hi ha un bon equip directiu com el que hi havia a la meva escola, i un bon equip de mestres, de persones involucrades amb la seva feina i que aporten tots els seus esforços, es pot tirar endavant l'escola.
    La veritat és que, tot i tenir alumnat amb risc d'exclusió, amb pocs recursos, amb problemes emocionals i socials on moltes vegades has de passar pel davant el treball de les emocions i els hàbits (ja que a casa no ho treballen), durant aquest curs hi ha hagut un molt bon ambient a l'escola. Això fa que tinguis ganes d'anar a treballar i donar-ho tot pels teus alumnes.
    La veritat és que un bon clima general afavoreix molt al treball!

  • #28

    Gemma CArreras (jueves, 13 julio 2017 21:56)

    Estic d'acord!

  • #29

    Verónica Franco (jueves, 13 julio 2017 23:24)

    Com bé han comentat alguns companys, és essencial comptar amb un equip directiu que tingui un paper de líder positiu i valori la feina de tot el claustre i la comunitat educativa. Voltant per diferents escoles, entrant a les aules, veure el material, la decoració, la normativa de centre... diu molt d'aquell centre i les sensacions dels mestres, pares i alumnes són diferents, poden ser més positives o negatives i això influeix en la nostra feina i en l'estat emocional dels alumnes i les seves experiències.